Reijo Paukku on teatteritaiteen monitoimimies. Parhaiten ohjaajajana ja Tampereen Popteatterin johtohahmona tunnetuksi tullut Paukku, on niin ikään tanssija, koreografi, lavastaja, puvustaja ja näytelmäkirjailija.
Paukku oli perustamassa Popteatteria vuonna 1968 Tampereen ortodoksisen näytelmäkerhon ympärille. Sen ensimmäinen näytelmä oli ajalle sensaatiomaisesti Kalevan kirkossa esitetty Kadonnut hopearaha. Tampereen Teatterikesä kiinnostui nuoresta ja ennakkoluulottomasta teatteriseurueesta, ja tuki sen seuraavaa produktiota, käännöstä Galt MacDermontin säveltämästä ja James Radon ja Geromi Ragnin kirjoittamasta hippimusikaalista Hair (1967). Tampereen Teatterikesässä 1969 kantaesitetty, Paukun ohjaama Suomen Hair olikin valtaisa yleisö- ja kritiikkimenestys ja kun Popteatteri Suomen edustajana vielä voitti samana vuonna järjestetyn Monacon teatterifestivaalin näytelmällä Laulu tulipunaisesta kukasta, nousi se yht’äkkisesti koko Suomen kulttuuriväen huulille.
Popteatterin myöhempiä näytelmiä olivat Salvation, Peppi Pitkätossu, West Side Story, Huuto ihmisestä ja Jeesus Kristus – Supertähti. Ajan hengestä ammentavien produktioiden riskialttius kuitenkin koitui Popteatterin kohtaloksi, sillä se joutui lopettamaan toimintansa talousvaikeuksien jälkeen jo vuonna 1971. Myöhemmin toiminta on kuitenkin virinnyt uudelleen.
Popteatterin jälkeen Paukku siirtyi käsikirjoittajaksi, ohjaajaksi, lavastajaksi ja pukusuunnittelijaksi Kotkan Kaupunginteatteriin, jossa työskenteli vuoteen 2008 astin. Tähän ajanjaksoon mahtuu myös muutama Riihimäen Teatterille, Mikkelin Teatterille ja Teatteri Imatralle tehty produktio. Viimeisin Paukun töistä on Imatran Teatterin Yön ruhtinas (2010), jossa hän työskenteli lavastajana ja pukusuunnittelijana.
Teksti: Olli Mäkelä / Sunklo, 2012