Vuonna 2015 tuli kuluneeksi 150 vuotta kolmen kultakauden taiteilijan, Akseli Gallén-Kallelan, Pekka Halosen ja Jean Sibeliuksen syntymästä. Symposion-näytelmä on vauhdikas ja viihdyttävä kuvaus juhlavuoden sankareiden taiteilijantiestä ja heidän merkityksestään suomalaisten kansallistunnon kohottajina.
Kuohuva vuosi 1904. Kenraalikuvernööri Bobrikoff on vastikään murhattu. Tsaarin sortotoimet Suomessa ovat kiristyneet entisestään. Lehtiä on lakkautettu ja itsenäisyysaktivisteja karkoitetaan Siperiaan. Suomen-mielisten taiteilijoiden Symposion-piiri kokoaa voimansa pitkästä aikaa. Herrat kokoontuvat viettämään piirin nimikkotaulun riehakkaita 10-vuotisjuhlia Kämpin kabinettiin – Aksel Gallén oli maalannut kohutun taulunsa vuonna 1894.
Ensimäisenä paikalle ehtivät Jean Sibelius, Akseli Gallen ja Pekka Halonen. Samppanjan ja punssin äärelle odotellaan vielä Oskar Merikantoa ja Robert Kajanusta. Viime aikojen kuohuttavia uutisia puidaan Symposion-hengessä niin että ikkunat helisevät. Veljien tyrmistys on suuri, kun sisään tunkeutuu äärimmäisen kiusallinen yllätysvieras: Suomen ensimmäinen naispuolinen filosofian tohtori, tilastollisen päätoimiston aktuaari ja toimittaja Tekla Hultin on aikansa tunnetuimpia naisvaikuttajia niin emansipaation, itsenäisyysliikkeen kuin raittiusasiankin alalta. Neiti Hultin haluaa yhteishaastattelun taiteilijoilta, jotka kaikki täyttävät pian 40 vuotta.
Herrojen juhlatunnelma romahtaa. Gallen käy kuumana, kun neiti Hultin alkaa kiivaasti arvostella sekä Symposium-taulua että sen tekijää, jota hän pitää naisvihaajana. Mainettaan varjeleva Sibelius on paniikissa, ja Pekka Halonen koettaa tasoitella tilannetta savolaisen lupsakkaaseen tyyliin. Halonen keksii lopulta ovelan keinon, jolla neiti Hultiin saadaan häädettyä paikalta ainakin näennäisen tyylikkäästi